F . S. A.
UNIREA
|
FEDERAȚIA SINDICATELOR DIN
APãRARE
„UNIREA“
PLOIEŞTI
- Şoseaua Ploieşti - Târgovişte km 8
tel /
fax :
0244 / 59.03.49
fax
: 0244 / 51.33.01
mobil
: 0724 / 24.61.54
|
Consiliului
Suprem de Apărare al Țării – domnului
Președinte Traian BĂSESCU
Guvernului României – domnului Prim
Ministru Victor Viorel PONTA
Ø Ministerul Industriei şi Comerţului, domnului Varujan VOSGANIAN
Ø Ministerul Apărării Naţionale, domnului Mircea DUȘA
Ø Ministerul Administraţiei şi Internelor, domnului Radu STROE
Ø Ministerul Finanţelor, domnului Daniel CHIȚOIU
Ø
Ministrului
delegate pentru dialog social, doamnei Doina PANĂ
Parlamentului României - Comisiile
pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională
Stimaţi Decidenţi,
Datorită
faptului că Armata română a atins unul dintre cele mai slabe niveluri de
înzestrare din istoria sa, cu o uzura fizică și morală a dotărilor în proporţie
de peste 90%, care generează nevoia stringentă a unui plan de achiziţii
de aproximativ 15 miliarde de euro în următorii 10 ani, iar Industria de
Apărare românească a scăzut ca potenţial de 10 ori în ultimii 20 de ani, o ultimă soluţie este dotarea bine gândită,
în cadrul unui Program pe termen mediu, cu echipamente fabricate în ţară, care să rezolve
această mare problemă: O Armată slab
dotată şi o Industrie militară falimentară.
Astfel, în locul cumpărării unor avioane F16A/B la mâna a treia din Portugalia, propunem o strategie de
înzestrare cu produse fabricate majoritar în România, cu un minim de resurse financiare pentru
următorii 4 ani. În contrapartidă, este necesară o achiziţie de avioane noi cu
offset (24-48 avioane multirol) semnată în cursul anului 2013 şi finanţată cu un credit furnizor
cu perioadă de graţie de 3 ani, urmând ca abia în 2016 să începem
să plătim prima rată.
În perioada de
graţie de 3 ani, sumele minime de la buget vor fi alocate numai pentru
achiziţiile interne, deoarece altfel achiziţia de avioane ar fi înghiţit toate resursele pentru dotarea
forţelor armate.
Achiziţia de avioane
trebuie făcută numai cu clauză de offset,
care să opereze din momentul achiziţiei avioanelor, astfel încât, din primul,
an compensarea să furnizeze bani către buget, bani care vor fi folosiţi
ulterior la achitarea ratelor creditului furnizor/de stat.
Am ţinut cont de faptul că alocările din PIB pentru
bugetul M.Ap.N ar trebui să crească gradat cu 0,2% anual, pentru a se apropia
progresiv de o cifră decentă pentru bugetul ministerului.
În Anexa nr.1 oferim un exemplu de comenzi
pentru echipamente, care să permită industriei de apărare să respire în următorii
4 ani, iar Armatei române să beneficieze de un plus în dotare, cu costurile
cele mai reduse.
Aceste comenzi, încadrate într-un plan multianual, ar
creşte gradual ritmul de producţie
al industriei de apărare, permiţând angajarea şi specializarea de personal
tânăr, în funcţie de disponibilităţile
din bugetul MApN, dând perspective pe termen mediu pentru industria de apărare,
alături de posibile comenzi externe şi cercetarea pentru noi
echipamente. Un astfel de plan de producţie ar evita creşterile bruşte de
volum, urmate de perioade de producţie scăzută, (cu excepţia unor comenzi
externe) care ar afecta stabilitatea locurilor de muncă şi păstrarea unor
competenţe.
Pentru a cuantifica câştigul
unei astfel de strategii trebuie luate în considerare, pe lângă
tehnologizarea şi creşterea unei ramuri industriale cu valoare adăugată foarte
ridicată, faptul că producţia în țară poate asigura cele mai reduse preţuri de achiziţie dar şi
costuri de exploatare scăzute, avantajul fiind disponibilitatea ridicată a echipamentelor
din înzestrarea Armatei române, datorită lanţurilor de aprovizionare foarte
scurte, şi independenţei de factorii externi României, lucruri vitale în caz de
conflict, dar importante şi în exploatarea în condiţii de pace.
Revenind la offset,
indiferent că este vorba de Saab, Lockheed-Martin sau EADS, considerăm că
acum ar fi dispuşi la mai multe concesii, în special Saab si
EADS, şi am putea crea un parteneriat pentru avionul multirol pentru producerea
la Craiova sau Bacău a unui nou avion de antrenament compatibil cu multirolul, vândut
la pachet.
În Anexa nr.2 prezentăm un tabel de estimare a plăţilor pe 15 ani, pentru 51 de avioane F35
Lightning II, luând în considerare decalarea din
2012 către 2015, a întregului program, dacă beneficiem de 3 ani de graţie, fără
plăţi.
Offsetul şi industria militară
românească merg mână în mână. Achiziţiile bazate pe offset, care incumbă şi faptul că o
parte semnificativă din valoarea
contractului se va desfăşura în ţară, prin intermediul propriei noastre
industrii de apărare, ar repune pe picioare această ramură strategică a economiei.
Dar pe lângă offset sau chiar fără
acesta, industria de apărare românească
nu ar avea, economic şi militar
vorbind, absolut nici un motiv să nu meargă bine.
Veşnicul argument: NU sunt bani, nu este nici pe departe real ! Dacă aţi analiza orice
economie mondială, stabilă şi
bine dezvoltată, o să remarcaţi că, industria militară face parte din
nucleul industrial “dur” al acesteia şi
este de facto “Perla Coroanei” !
Cu stimă şi
deosebită consideraţie,
Lider federaţie,
Adrian Nania
Anexa nr. 1
Buget achiziţii 2013:
- Modernizare avion antrenament IAR 99 Soim/XT – 5 buc.x2 mil.euro = 10 mil. euro
- Modernizare rachete sol-aer Volhov/Hawk XXI – 10 mil. Euro
- Modernizare rachete sol-aer OSA/KUB (acord cu Bumar) – 10 mil. euro
- Modernizare elicoptere Puma Socat/reoperaţionalizare – 5 buc. x
2mil.euro = 10mil. euro
- Arma de asalt cal. 5.56 (Cugir): 5000 buc. x 400 euro = 2 mil. euro
- Tanc mediu TR-85M2 : 10 buc. x 1,2 mil. Euro = 12 mil. euro
- Maşina de luptă infanterie MLI-84 M/2000: 10 buc. x 700.000 Euro = 7
mil. euro
- TAB 8x8 Saur2: 50 buc. x 600.000 euro = 30 mil. euro
- TAB 4x4 – 10 buc. x 300.000 euro = 3 mil. euro
- Vehicul 4x4 (ARO, Humvee, URO etc): 50 buc. x 100.000 euro = 5 mil.
euro
- Camioane transport (DAC, MAN) 50 camioane x 100.000 euro.= 5 mil. euro
- Artilerie autopropulsată ATROM: 10 buc. x 800.000euro = 8 mil. euro
- Lansator multiplu rachete sol-sol LAROM: 5 buc. x 800.000 euro = 4
mil. euro
- Instalaţii antiaeriene mobile cu rază scurtă (CA-94/Crotale): 10 buc.
x 400.000 euro = 4 mil. euro
- Modernizare echipament naval – 10 mil. euro
=> 2013: Total 130 mil. euro
Buget achiziţii 2014:
1. Modernizare avion antrenament IAR 99
Soim/XT – 5 buc. x 2 mil.euro = 10mil. euro
2. Modernizare rachete sol-aer Volhov/Hawk
XXI – 10 mil. Euro
3. Modernizare rachete sol-aer OSA/KUB (acord
cu Bumar) – 10 mil. euro
4. Modernizare elicoptere Puma Socat/reoperaţionalizare
– 10 buc. x 2mil. euro= 20 mil. euro
5. Arma de asalt cal. 5.56 (Cugir): 5000 buc.
x 400 euro= 2 mil. euro
6. Tanc mediu TR-85M2: 20 buc. x 1,2 mil. Euro=
24 mil. euro
7. Maşina de luptă infanterie MLI-84 M/2000:
20 buc. x 700.000 Euro = 14 mil. euro
8. TAB 8x8 Saur2 : 50 buc. x 600.000 euro =
30 mil. euro
9. TAB 4x4 – 50 buc. x 300.000 euro = 15 mil.
euro
10. Vehicul 4x4 (ARO, Humvee, URO etc): 100
buc. x 100.000 euro = 10 mil. euro
11. Camioane transport (DAC, MAN): 50 camioane
x 100.000 euro.= 5 mil. euro
12. Artilerie autopropulsată ATROM: 10 buc. x
800.000euro = 8 mil. euro
13. Lansator multiplu rachete sol-sol LAROM: 5
buc. x 800.000 euro = 4 mil. euro
14. Instalaţii antiaeriene mobile cu rază
scurtă (CA-94/Crotale): 20 x
400.000 euro = 8 mil. euro
15. Modernizare echipament naval – 10 mil.
euro
=> 2014: Total 180 mil. euro
Buget achiziţii 2015:
1. Modernizare avion antrenament IAR 99
Soim/XT – 5 buc. x 2 mil.euro = 10mil. euro
2. Modernizare rachete sol-aer Volhov/Hawk
XXI – 30 mil. Euro
3. Modernizare rachete sol-aer OSA/KUB (acord
cu Bumar) – 10 mil. euro
4. Modernizare elicoptere Puma Socat/reoperaţionalizare
– 10 buc x 2mil. euro = 20
mil.euro
5. Arma de asalt cal. 5.56 (Cugir): 5000 buc.
x 400 euro = 2 mil. euro
6. Tanc mediu TR-85M2: 20 buc. x 1,2 mil. Euro=
24 mil. euro
7. Maşina de luptă infanterie MLI-84 M/2000:
20 buc. x 700.000 Euro = 14 mil. euro
8. TAB 8x8 Saur2/TBT : 50 buc. x 800.000 euro
= 40 mil. euro
9. TAB 4x4 – 50 buc. x 300.000 euro = 15 mil.
euro
10. Vehicul 4x4 (ARO, Humvee, URO etc): 100
buc. x 100.000 euro = 10 mil. euro
11. Camioane transport (DAC, MAN): 100
camioane x 100.000 euro.= 10
mil. euro
12. Artilerie autopropulsată ATROM: 10 bucati
x 800.000euro = 8 mil. euro
13. Lansator multiplu rachete sol-sol LAROM:
5buc. x 800.000 euro = 4 mil. euro
14. Instalaţii antiaeriene mobile cu rază
scurtă (CA-94/Crotale/Ghepard): 20buc x 400.000 euro = 8 mil. euro
15. Modernizare echipament naval – 50 mil.
euro
=> 2015: Total 255 mil. euro
Buget achiziţii 2016:
1. Modernizare avion antrenament IAR 99
Soim/XT – 5 buc. x 2 mil.euro = 10mil. euro
2. Modernizare rachete sol-aer Volhov/Hawk
XXI modernizare – 30 mil. Euro
3. Modernizare rachete sol-aer OSA/KUB (acord
cu Bumar) – 10 mil. euro
4. Productie nou elicopter de atac (EC-135/
AH1Z) – 5 buc. x 12 mil. euro= 60 mil. euro
5. Arma de asalt cal. 5.56 (Cugir): 10000
buc. x 400 euro= 4 mil. euro
6. Tanc mediu TR-85M2: 20 buc. x 1,2 mil. Euro=
24 mil. euro
7. Maşina de luptă infanterie MLI-84 M/2000:
- revizii
8. TAB 8x8 Saur2/TBT: 50 buc. x 800.000 euro
= 40 mil. euro
9. TAB 4x4
– 50 buc. x 600.000 euro = 30 mil. euro
10. Vehicul 4x4 (ARO, Humvee, URO etc): 100
buc. x 100.000 euro = 10 mil. euro
11. Camioane transport (DAC, MAN): 100
camioane x 100.000 euro.= 10 mil. euro
12. Artilerie autopropulsată ATROM: 10 x
800.000euro = 8 mil. euro
13. Lansator multiplu rachete sol-sol LAROM:
5x 800.000 euro = 4 mil. euro
14. Instalaţii antiaeriene mobile cu rază
scurtă (CA-94/Crotale/Ghepard): 20 x 400.000 euro = 8 mil. euro
15. Modernizare echipament naval – 40 mil.
euro
16. Prima rată credit avion de luptă multirol
– 200 mil. euro
=> 2016: Total 290 mil. euro + 200 mil. euro
rată avioane
Autori: Marius Zgureanu și George
Tăslăuanu
Anexa nr. 2
Tabel
de estimare a plăţilor pe 15 ani, pentru 51 de avioane F35 Lightning II
An
|
PIB-ul
Romaniei
mii Euro
|
Cost achizitie avion
(parte care se va regasi in investitia de offset)
|
Rata de regasire a investitiei in crestere PIB
%
|
Crestere nominala PIB (aferenta fiecarui an)
|
Crestere cumulata (aferenta intregului proiect)
|
2012
|
124.000.000
|
0
|
100
|
0
|
0
|
2013
|
124.315.200
|
315.200
|
100
|
315.200
|
315.200
|
2014
|
124.472.800
|
472.800
|
100
|
472.800
|
788.000
|
2015
|
124.788.000
|
315.200
|
100
|
315.200
|
1.103.200
|
2016
|
125.418.400
|
630.400
|
100
|
630.400
|
1.733.600
|
2017
|
126.994.400
|
1.576.000
|
100
|
1.576.000
|
3.309.600
|
2018
|
129.516.000
|
0
|
100
|
0
|
3.309.600
|
2019
|
129.516.000
|
2.521.600
|
100
|
2.521.600
|
5.831.200
|
2020
|
129.516.000
|
0
|
100
|
0
|
5.831.200
|
2021
|
129.516.000
|
0
|
100
|
0
|
5.831.200
|
2022
|
129.516.000
|
0
|
100
|
0
|
5.831.200
|
2023
|
132.037.600
|
2.521.600
|
100
|
2.521.600
|
8.352.800
|
2024
|
132.037.600
|
0
|
100
|
0
|
8.352.800
|
2025
|
132.037.600
|
0
|
100
|
0
|
8.352.800
|
2026
|
132.037.600
|
0
|
100
|
0
|
8.352.800
|
2027
|
132.037.600
|
0
|
100
|
0
|
8.352.800
|
TOTAL
|
8.037.600
|
75.648.000
|
În tabelul de
mai sus, se are în vedere următorul scenariu, dovedit deja de alte investiții
străine în România, precum Nokia și Dacia-Renault: la o investiție prin offset
de 8 miliarde de euro, economia românească
va beneficia de sume anuale către bugetul de stat care, pe durata de rambursare
a împrumutului, vor depăși cheltuielile de 9 ori, adică vor ajunge la 72
miliarde de euro.
Exemplu Dacia – investiție estimată 1,3 mlde euro, CA(cifră de
afaceri) 2,5 mlde euro, estimativ cam
65-70% din CA se realizează în țară, așadar 2,5 mlde euro x 65% = 1,6 mlde
euro, bani care sunt generați an de an în economia românească, de către această
investiție.
Cu alte cuvinte,
pentru înzestrare putem avea fonduri atât pentru rambursarea împrumutului, cât și,
extrem de important, pentru operarea respectivului sistem de armament. Totodată,
bugetul statului ar primi bani, în loc sa cheltuie prin șomaj sau alte programe
sociale; dacă mai vorbim aici și de crearea de locuri de muncă sustenabile și
bine plătite, de taxe și impozite care se duc la buget, ajungem la concluzia că
achiziția prin programe de offset, managerizate profesionist, poate fi o sursă
de revigorare economica fără precedent, atât pentru industria de apărare cât și
pentru economia românescă.
Mai simplu spus sumele rezultate din offset
cresc și se acumulează cu fiecare an, pe masură ce aceste investiții se
implementează.
Autori: Marius Zgureanu și George
Tăslăuanu
Programele sunt bune insa fanteziste, dragi tovarasi ! Uzinele care odinioara( acum 23-24 de ani )erau pline de angajati si cu sectiile pline de utilaje performante au ajuns o ruina cu sprijinul neprecupetit al bravilor sindicalisti. Cu cine si cu ce sa mai produci? Iar introducerea notiunii de reoperationalizare cam pute tovarasi !
RăspundețiȘtergere