Gen. Peter Bartram, seful Statului Major al Armatei
daneze: ““The reason why 2015 is relevant
is, we all know it takes time to implement a new type of aircraft, i can look
at the life-cycle cost of my F-16s, which have been brilliant aircraft, and it
is becoming extremely expensive.” Adica costurile de operare sunt mult prea
mari, iar Danemarc va renunta la acest tip de aparate, in favoarea unora noi!
Generalul danez completeaza pe acelasi ton: “I could probably prolong the time the F-16
could be active, but the spare parts, the logistics and the cost of having to
keep them operational would quickly
become too expensive”, si a continuat “We need to move forward.”
Declaratile generalului danez au fost facute la
ambasada Danemarcei din Washington si au fost completate cu viziunea acestuia
asupra “smart defense”, concept pe care generalul danez il vedea aplicabil in
viitor, prin impartirea, in cadrul aliantei, a mentententei, pieselor de schimb
in depozite comune sau pregatirea comuna a personalului, mergand pe idea ca
atat timp cat Alianta va dispune de un avion comun, F-35, acest lucru ar trebui
sa ajunte la reducerea costurilor de operare.
Intreaga discutie este legata de inlocuirea flotei
daneze de F-16 cu un aparat modern. Danemarca este unul dintre cei opt
parteneri in programul JSF, dar in acelasi timp nu exclude o achizitie de la un
alt constructor, asadar a invitat la discutii totii mari producatorii de
avioane de lupta: EADS cu EF, Saab cu Gripen, Dassault cu Rafale si bineinteles
Lockheed Martin si al sau F-35.
Din punctul meu de vedere sansa ca Danemarca sa
cumpere altceva decat F-35 este foarte redusa, macar datorita avantajelor
economice care ar deriva din aceasta achizitie, dar faptul ca Regatul Nordic
pune presiune pe competitor este un lucru foarte bun. Intentia danezilor este
ca in 2015 noul avion de vanatoare sa fie deja hotarat si gata de intrarea in
dotare.
Revenind acum la F-16. Stiti voi ce tip de aeronava
exploateaza Danemarca?! Bineinteles F-16A/B, produse atat in SUA cat si in
Belgia. Generalul Peter Bartram descrie acest avion, de fapt intregul concept
F-16, ca fiind unul cu totul deosebit si durabil, aducand laude, meritate as
spune eu, acestui avion extrordinar, numai ca tot domnia sa spune ca epoca
F-16, cel putin varianta “A/B” a trecut demult si desi flota daneza este inca
functionala, operarea acestor avione devine pe zi ce trece tot mai scumpa,
trecand de pragul de rentabilitate.
Cand folosim termenul de “rentabilitate” vis-a-vis
de o flota de avioane militare, sau orice tip de tehnica de lupta, ne refereim la faptul ca de la un moment
incolo este mai rentabil/ieftin sa cumperi si sa operezi avioane noi, din cauza faptului ca cele
vechi, desi inca operabile, au costuri cu mentenenta foarte mari, iar achizitia
de tehnica noua si operarea ei devine mai ieftina decat folosirea in
continuarea a tehnicii vechi.
Aici putem adauga, fara sa gresim de loc, ca un parc
dotat cu tehnica de lupta veche are si o disponibilitate scazuta, datorita
avarilor mai dese si un grad de
impredictibilitate mai accentuat.
Asadar F-16 A/B este un avion care, nu spunem doar
noi asta, si-a cam trait traiul si si-a
mancat malaiul. Astfel operarea lui in continuare, desi posibila din punct de
vedere tehnic, devine cu fiecare an mai scumpa si in acelasi timp capacitatea
de lupta a flotei de avioane scade constant, prin reducerea gradului de
diponibiliatate.
Cei care sustin ca achizitia de avioane F-16 A este
“in the best interests” al Romaniei, ori efectiv sunt prosti facuti gramada,
ori pur si simplu va mint cu nonsalanta direct in fata, crezandu-va pe voi
debili mintali!
F-16A este un avion vechi, care se va dovedi o
piatra de moara extrem de costisitoare pentru bugetul si asa anemic al MApN. Va
avea un grad de disponibilitate foarte scazut si una peste alta va fi efectiv
cea mai proasta afacere in domeniul militar incheiata de Romania, dupa afacerea
Skoda.
Generalul danez folosea anul 2015 ca punct de reper
din punctual de vedere al costurilor de exploatare a actualei flote de F-16A,
care, conform cu calculele danezilor, dupa 2015 ar creste dincolo de logica
bunului simt. Dar fiti fericiti, noi vom opera F-16A abia din 2017!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD.