Daca tot zice CSAT-ul ca Romania trebuie sa cumpere
de urgenta avioane multirol si in acelasi timp vor sa dea si aparenta unui targ
cinstit, in sensul ca nu s-a stabilit nimic inca, noi cu multa umilinta ne luam
curajul in dintisorii nostri de lapte si vom prezenta pe larg, adica pe cel mai
larg posibil, oferta reala depusa de Saab pentru avioane Gripen C/D.
Datele prezentate acum sunt 100% reale,
neinterpretate absolut deloc. Date concrete, asa cum a ajuns propunerea
suedeziilor pe masa Guvernului Roman.
Asadar sa incepem cu inceputul: lista companiilor
care sunt implicate cu subansamble, in realizarea avionului Gripen. Repet este
vorba de oferta facuta Romaniei pentru 48 de avioane multirol noi. Asta ca sa
aratam ca in cazul cumpararii de avioane Gripen, industria militara de peste
ocean nu prea are motive de suparare, ci dimpotriva.
Alkan – Franta Goodrich-SUA&
UK Kitron-Norvegia
BAE Systems-UK&SUA Hamilton-Sundstrand-SUA L-3 Comunication-SUA
General Electric-SUA Honeywell-SUA MEGGITT-SUA
Parker Hannifin-Germania Raytheon-SUA RUAG-Elvetia
Si altele…
Acum sa prezentam
offsetul, asa cum il vedea Saab in 2010:
Crearea
a mii de slujbe( slujbe pe termen lung) in mod direct si zeci de mii de
slujbe pe termen lung, in mod indirect.Adica slujbe care sa fie diponibile in
companii care vor ramane si vor produce aici multi ani de acum incolo..
Inverstitii
majore in industrie, civila si militara, investiti care sa
asigure un export sanatos si cu valoare adaugata mare, adica produse
inalt-manufacturate
Intarirea
si cresterea competitivitati industriei miltare din Romania,
prin contracte si asimilari de produse, retehnologizari si parteneriate pe
termen lung, parteneriate care sa exceada contractelor de offset. Se avea in
vedere fabricare, cercetarea-dezvoltarea si mentenenta anumitor sisteme de
armament romanesti si poate straine, si de asemenea ajustarea marketingului
extern pentru produsele industriei militare romanesti
Transferarea
in Romania a tehnologiei construirii unui avion de generatia a IV-a,
partial. Asta inseamna ca Saab avea in intentie ca o parte din avioane sa fie
realizate in tara.
Invitarea/implicarea
industriei romanesti aero-spatiale in programe comune sau
pan-europene pentru dezvoltarea de noi platforme, cum ar fi tehnologia dronelor
Creare
si incurajarea in dezvoltarea tehnologiilor in domeniul
securitatii civile si al controlul granitelor
Asigurarea
unui vast program de offset indirect catre industria nationala
Deschiderea
oportunitatilor de a accesa finantari si retele de distributie/marketing
ale Saab in vederea derularii de contracte de export pentru industria militara
romaneasca, in parteneriat cu Saab sau alte firme suedeze.
Offsetul, sau
investitile compensatorii. Practic fiecare program in parte ar fi urmat sa fie
negociat, bucata cu bucata, de catre firmele si companiile romanesti si
suedeze, imediat ce contractul s-ar fi semnat. Cele opt puncte de mai sus
reprezinta doar directiile generale, directii pe care Saab le considera cele
mai oportune pentru ambele parti. Iar eu personal nici nu vad ce am mai putea
adauga.
Planul
Saab pentru un eventul contract cu Romania avea patru directii majore de
dezvoltare, astfel:
Punctul I. Cooperarea
inter-guvernamentala, pe zone considerate de ambele guverne de interes comun.
Mai clar se deschidea oportunitatea unei cooperarii comune intre cele doua
tari, in industria militara, cat si in cea civila.
Punctul
II.
Offset-ul direct, adica proiecte economice, militare si civile, legate de
Gripen si de tehnologiile dezvoltate de Saab.
-cercetarea-dezvoltarea in tara
-implicarea industriei militare romanesti in dezvoltarea
ulterioara a aeronavei JAS 39 Gripen, atat pentru dotarea RoAF, cat si pentru
terte piete
-integrarea de sisteme pe Gripen
-dezvoltare de softwere
-fabricarea, asamblarea si suportul tehnic pentru
aeronava JAS 39 Gripen in Romania
-sisteme de simulare si antrenament construite in
tara
-harti digitale
-capacitati de razboi electronic dezvoltate,
fabricate si dezvoltate in comun de cele doua parti
-tehnologie radar si a construirii de motoare pentru
avioane
-capacitati logistice dezvoltate in tara
-asigurarea capacitatii de pregatire a personalului,
piloti si tehnicieni, atat in Suedia, cat si in Romania
-pregatirea specialistiilor in aviatie in zona
industriala
-folosirea la cerere a capacitatilor de pregatire a
Fortelor Aeriene Suedeze
Punctul
III.
Offset-ul indirect, in industria militara si de securitate. Aici este vorba de
cooperare in industria militara si aero-spatiala, folosind expertiza si reteaua
Saab.
Punctul IV. Offset-ul indirect in
industria civila, fara legaturi cu securitate nationala. Cooperarea industriala
intre companii suedeze, inclusiv Saab si companii romanesti, investii ale
companiilor suedeze civile in industria romaneasca, construirea de capacitatii
de productie in Romania, exporturi. Aici ar fi, dupa opinia mea, bataia pestelui,
aici ar fi oportunitatea de a obtine a foarte multe slujbe, a
reindustrializarii industriei nationale, a creerii de produse moderne si
competitive pentru export si pentru piata interna.
-productia de energie, transportul si distributia ei
-dezvoltarea pietei energiei
-dezvoltarea si cercetarea pentru energie
alternativa
-tehnologia informatiei
-biotehnologie, cu paranteza ca s-ar fi dezvoltate
aici cercetarea-dezvoltarea in acest domeniu
-dezvoltarea de parcuri stiintifice
De asemenea Saab-ul avea in intentie integrarea
industriei romanesti militare si a unei bune parti a celei civile, intr-o vasta
retea de furnizare de produse de securitate catre terte piete, bazandu-se pe
calitate oameniilor si pe potentialul industrial latent al Romaniei.
Practic oadata cu achizitia de catre RoAF a 48 de
avioane multirol Saab JAS 39 Gripen C/D, Romania ar fi devenit a doua tara ca
numar de avioane Gripen dupa Suedia, iar rolul pe care suedezii il ofereau
industriei si economiei romanesti era pe masura importantei sale. De fapt am fi
devenit o doua tara ca importanta industriala pentru Saab, care avea de gand
sa-si dezvolte aici o baza industriala, logistica si de cercetare-dezvoltare in
varii domenii, de la industria militara si pana la industriile conexe civile.
Dar sa
continuam cu expunerea ofertei Saab, oferta pe care multi dintre noi am
comentat-o cateodata, fara insa a o cunoaste cu adevarat.
Industria
militara, cea legata direct de constructia avionului, ar fi intrat pe orbita
furnizorilor de subansamble si solutii, pentru intreaga flota de aparate
Gripen, atat pentru flota romaneasca, cat si pentru flotele altor state. Atata
pentru Gripen C, cat si pentru modelele dezvoltate ulterior, cum ar fi Gripen
E.
Menteneta
flotei, ar fi insemnat pentru noi urmatoarele:
-revizii/reparatii generale, a aeronavelor romanesti
sau straine
-intretinerea avionicii, radare, sisteme de razboi
electronic si alte tipuri de sisteme, de asemenea posibilitatea certificarii in
tara la nivelul ”D”a echipamentelor intretinute sau reparate
-mentenenta si reparatiile de natura mecanica:
radar, motoare, tren de aterizare, sistem hidraulic, scaun pilot, sisteme de
armament, incluzand aici pilonii si sitemele de lansare
-crearea in Romania a unui centru de suport si
mentenenta certificat pentru avioane Gripen C/D si al sistemelor de armamanet
si avionica aferente
-centru de stocare si control a pieselor de schimb
Ca o
paranteza, asamblarea finala a Gripen s-ar fi facut de catre Aerostar Bacau.
Acum ca aveti
oferta, economica reala si totala, Saab pentru achizionarea de catre Romania a
celor 48 de avioane multirol, va puteti face o idee mai apropiata de realitate,
despre impactul acesti achizitii asupra industriei noastre civile si militare,
asupra impactului pe care o astfel de
cooperare l-ar fi putut avea asupra a zecii de mii de slujbe nou create, slujbe
de lunga durata si bine platite, asupra oportunitatiilor deschise de dezvoltare
a industriei noastre.
Nu
am mai accentuat si oferta de finantare, oferta pe care o cunoastem cu totii:
credit direct de la Guvernul Suediei, cu o dobanda mai mica decat cea uzuala,
perioda de gratie negociabila si plata ratelor, adica sumele anuale, in functie
de starea economiei romanesti.
Ce ar fi insemnat un asemenea transfer tehnologic,
pentru foarte imbatranita industrie militara romaneasca, nici macar nu-mi pot
inchipui.
Acum nu trebuie sa vedeti compania Saab ca pe bunul
samaritean in Romania. Suedezii sunt oamenii de afaceri si au un produs, numai
ca oferta lor face ca o astfel de afacere sa fie mutual avantajoasa, ba as
indrazni sa spun ca principalul castigator ar fi Romania!
Si cand spun asta ma fgandesc in principal la tanara
generatie, la cei care acum termina o facultate si nu prea au unde sa se
angajeze.
O cooperare industriala la o scara atat de mare ar
fi fost pentru noi un factor de dezvoltare fulminant. Am fi putut sa avem din
nou o cercetare-dezvoltare militara si civila serioasa, am fi putut avea
exporturi de produse industriale cu adaus mare de manopera.
Si bineinteles nu putem uita de contra-oferta
suedeza la idee de avioane vechi. Astfel Sab-ul a oferit 24 de avioane noi
Gripen C/D la un pret de 1.2 miliarde de dolari, adica exact jumatate din cat
ne va costa pe noi o escadrila la mana a treia de F-16 A, care vorba fie intre
noi, sunt la fel de multirol, precum este si IAR-ul 99. Bineinteles cu offset
de 100% din valoare achizitiei, iar avioanele erau gata de livrare incepand din
al doilea an.
Iar daca stam un pic si privim in urma ramanem pur
si simplu cruciti: nici un om sanatos la cap nu poate rata atat de multe
oportunitati de dezvoltare militara si civila, precum a ratat Romania in anii
din urma!
Daca ne gandim numai la contractul de privatizare a
IAR cu cei de la Bell, contract ratat rusinos, daca ne amintim de imensa sansa
de a vinde in Irak 400 de transportoare de trupe, subiect asupra caruia voi
reveni in urmatoarele zile, si ajungand mai in zilele noastre cu afacerea
multirolului, ratata si ea cu strigaturi.
Nu numai ca nu am castigat nimic, in aceasta perioda
lugubra, dar din pacate am pierdut si bruma de industrie militara si forta
armata pe care o mai aveam. Despre ce este vorba in cazul acestor nenumarate
dezastre consecutive?! Nu ma pot pronunta, insa incompetenta si coruptia nu
pot, doar ele de vina. Mai trebuie sa fie si altceva…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD.