Avioanele pe care Romania doreste sa le cumpere din
Portugalia, cel mai probabil F-16A Block 15 varianta MLU, au fost primite de
catre Portugalia in cadrul tratatului Peace Atlantis II si fac obiectul unei
cereri a Portugaliei catre Statele Unite privind achizitia a 25 de avioane F-16
Block 15, aflate in surplusul Garzii Nationale americane, avioane construite in
anii 1983-84 si zburate zdravan.
Avioanele au fost oferite cu titlu gratuit de catre
guvernul american, urmand ca Portugalia daca doreste, sa le modernizeze pe
banii ei. Aici trebuie sa spunem ca Portugalia avea deja o baza industriala in
repararea si mentenenta avioanelor F-16A inca din 1994, atunci cand in schimbul
inchirierii catre Statele Unite a bazei aeriene
Lajes din Insulele Azore, americanii au ajutat substantial Portugalia
sa-si dezvolte capacitatile industriale proprii necesare operaii si mentenentei
flotei de F-16. Astfel portughezii au primit aproape gratuit sau la un pret mai
mult simbolic, pregatirea pilotilor si a tehnicienilor, care ar costa in mod
normal peste 150-200 milioane de dolari, suport tehnic pentru operationalizarea
avioanelor, piese de schimb, etc. astfel ca avioanele F-16A MLU primate gratis
din SUA au fost modernizate de catre industria de aparare portugheza.
Avioanele pe care Romania le va cumpara sunt de
facto aparate la mana a treia, dar lucrul cel mai dezamagitor este ca vom avea
parte de cele mai slabe avioane F-16 construite pana acum.
Astfel F-16 A a fost construit ca vanator de zi
usor, dar dupa o perioada destul de scurta de exploatare s-a observant ca
aparatul are cateva probleme: structura destul de slaba, capacitatea de
modernizare redusa, capacitatea de a transporta armament scazuta, raza nu
foarte mare, astfel ca US Air Forces l-a tras pe dreapta mult mai repede decat
in cazul altor tipuri de avioane si a trecut la urmatoarea generatie, F-16C block
25, avion care a beneficiat de pe urma experientei accumulate in exploatarea
variantei “A”. Practic nu s-a mai incercat modernizarea/up-gradarea aparatelor
F-16A si s-a preferat dezvoltarea unei noi generatii de avioane.
Astfel F-16C a beneficiat de o structura intarita,
capacitatea de a acrosa rezervoare conforme sau transportul senzorilor in
interiorul fuzelajului (la varianta F-16A o parte importanta din senzorii erau
transportati intr-un container atasat sub fuzelaj). De asemnea varianta “C” a
beneficiat de la inceput de o proiectare cu totul nou, proiectare care are in
vedere viitoare modernizari si imbunatatriri.
Datorit acestui lucru F-16C/D a fost cu adevarat
avionul de succes pe care il stim astazi, adunand pana acum trei variante
majore constructive: F-16 Block 25, Block 40 si Block 50. Precizam ca varinata
cea mai veche, Block 25 poate fi dusa la standardul Block 50/52 fara probleme,
in timp ce varianta F-16A Block 15 poate primi doar unele up-grad-uri.
Practic F-16A nu face fata noilor nevoi ale unui
razboi modern, nu este suficent de
adaptabil, suferind de constrangeri constructive severe, constrangeri peste
care se poate trece doar prin pomparea unor sume enorme de bani si chiar si in
acest caz, reusita este doar una partial. Ca un exemplu in acest sens, Taiwanul
isi va moderniza avioanele F-16A la un standard superior, numai dupa ce
Congresul SUA, la presiunile Chinei, a refuzat sa vanda catre Taipei avioane
F-16 moderne. Practic Taiwanul nu are alternative, altfel nici prin cap nu le
trecea sa modernizeze varianta F-16A.
In anul 2008 Statele Unite au oferit Romaniei, in
mod GRATUIT, 24 de avioane F-16 C Block 25, urmand ca tara noastra sa le
modernizeze in SUA. Oferta finala a fost de 1.3 miliarde de euro si includea
pachetul de up-graduri, care ar fi dus aeronavele la standardul F-16 Block 50/52
similar avioanelor poloneze, pachet de armament pentru 5 ani, pregatire piloti,
modernizare baze aeriene. Romania urma sa primeasca, din partea Lockheed Martin,
pe pachetul de modernizare, offset care ar fi intrat in industria de aparare,
permitand Romaniei sa-si intretina singura si in capacitatile sale industriale,
flota de avioane F-16.
In cazul achizitiei din Portugalia a doar 12
avioane, pe langa faptul ca aceastea sunt extrem de scump de operat, datorita
vechimii lor, sunt si destul de putin modernizabile. Problema apere si in
industria de aparare, care datorita numarului mic de aparte si faptului ca piese
pentru acest tip de avion nu se mai fabrica (Olanda deja isi canibalizeaza
flota de F-16A), va fi in imposibilitatea de a oferi menteneta pentru aceste aparate.
Concluzionand am putea spune ca Romania va
achiztiona cea mai proasta variant de F-16, si in acelasi timp printre cele mai
vechi aparate construite. Aceste avioane nu se pot preta la modernizari
serioase, sunt exorbitant de scumpe in operaresi in acelasi timp nu pot fi
numite cu adevarat avioane multirol, datorita performantelor reduse.
Un aparat F-16C Block 25, oferit Romaniei de catre
SUA, ar fi costat, pentru aducerea la standardul Block 50/52 20 de milioane de
dolari. Taiwanul plateste pentru modernizarea F-16A la un standard cat de cat
similar peste 35 de milioane de dolari. Cam acesta ar fi diferenta intre F-16A
si F-16C, mentionand in acelasi timp ca un F-16A nu poate fi totusi comparat,
ca performante si sume necesare mentinerii operative, cu un F-16C.
Pentru noi este necesar in primul rand: a) 3-4 escadrile de f16 falcon modernizat decent nu mai jos de nivelul 5.2( un avion de atac, dogfight, sigur,manevrabil cu incarcatura de razboi,testat cu succes in diferite teatre de operatii,piese de schimb-aici putem antrena si industria de profil ,inginerii ,tehnicienii daca suntem in stare?,deci un avion cost/manevrabilitate/siguranta acceptabil care inca mai face fata cu brio noilor generatii de avioane) . b) o escadrila de f 22 RAPTOR/f 35 sau o escadrila de RAFFALE./eurofighter,inclusiv Soim 93,95,99 o escadrila . c) naval 2-3 distrugatoare modernizate decent plus 3-4 fregate alaturi de cele existente compatibile sa efectueze toate tipurile de actiuni de lupta nava-nava,nava-submarin,nava-aer pentru a detine un oarecare confort atat naval cat si aerian. d) la capitolul terestru stam oarecum mai bine dar este loc intotdeauna de mult mai bine. Aceste necesitati trebuie sustinute de la bugetul de stat si antrenate fabricile competente din tara pentru a demonstra de ce sunt capabile ,opinia mea. Este bine sa tinem cont de relatia SUA-FRANTA si anume: – Franta este de fapt tara care a sustinut UNIREA PRINCIPATELOR=Romania –Sua este in momentul de fata cel mai tare aliat al Romanie si a sustinut de peste ocean dezideratul la autodeterminare al popoarelor iar in 89-90 a incurajat UNIREA ROMANIEI cu MOLDOVA. Atat produsele militare americane cat si franceze sunt de top,insa de la francezi putem solicita mai rezonabil -offset-ul mult dorit pt industria de profil din tara. Cat despre Gripen, J-20 ,Su -Pak -Fa ,Mig-uri numai de bine si atat ,adica avioane doar pt demonstratii fara armament fara teste reale fara dogfight ( mig-urile au cam fost doborate),suhoiurile nu prea lovesc tinta decat de la distante mici, tehnologie stealth doar pe furate ,nu dezvoltata propriu de lasa o amprenta radar cat o portocala, gripen-slab si doar defensiv.
RăspundețiȘtergere