Istoria avioanelor F-16A portugheze


Avioanele pe care Romania doreste sa le cumpere din Portugalia, cel mai probabil F-16A Block 15 varianta MLU, au fost primite de catre Portugalia in cadrul tratatului Peace Atlantis II si fac obiectul unei cereri a Portugaliei catre Statele Unite privind achizitia a 25 de avioane F-16 Block 15, aflate in surplusul Garzii Nationale americane, avioane construite in anii 1983-84 si zburate zdravan.
Avioanele au fost oferite cu titlu gratuit de catre guvernul american, urmand ca Portugalia daca doreste, sa le modernizeze pe banii ei. Aici trebuie sa spunem ca Portugalia avea deja o baza industriala in repararea si mentenenta avioanelor F-16A inca din 1994, atunci cand in schimbul inchirierii catre Statele Unite a bazei aeriene  Lajes din Insulele Azore, americanii au ajutat substantial Portugalia sa-si dezvolte capacitatile industriale proprii necesare operaii si mentenentei flotei de F-16. Astfel portughezii au primit aproape gratuit sau la un pret mai mult simbolic, pregatirea pilotilor si a tehnicienilor, care ar costa in mod normal peste 150-200 milioane de dolari, suport tehnic pentru operationalizarea avioanelor, piese de schimb, etc. astfel ca avioanele F-16A MLU primate gratis din SUA au fost modernizate de catre industria de aparare portugheza.
Avioanele pe care Romania le va cumpara sunt de facto aparate la mana a treia, dar lucrul cel mai dezamagitor este ca vom avea parte de cele mai slabe avioane F-16 construite pana acum.
Astfel F-16 A a fost construit ca vanator de zi usor, dar dupa o perioada destul de scurta de exploatare s-a observant ca aparatul are cateva probleme: structura destul de slaba, capacitatea de modernizare redusa, capacitatea de a transporta armament scazuta, raza nu foarte mare, astfel ca US Air Forces l-a tras pe dreapta mult mai repede decat in cazul altor tipuri de avioane si a trecut la urmatoarea generatie, F-16C block 25, avion care a beneficiat de pe urma experientei accumulate in exploatarea variantei “A”. Practic nu s-a mai incercat modernizarea/up-gradarea aparatelor F-16A si s-a preferat dezvoltarea unei noi generatii de  avioane.
Astfel F-16C a beneficiat de o structura intarita, capacitatea de a acrosa rezervoare conforme sau transportul senzorilor in interiorul fuzelajului (la varianta F-16A o parte importanta din senzorii erau transportati intr-un container atasat sub fuzelaj). De asemnea varianta “C” a beneficiat de la inceput de o proiectare cu totul nou, proiectare care are in vedere viitoare modernizari si imbunatatriri.
Datorit acestui lucru F-16C/D a fost cu adevarat avionul de succes pe care il stim astazi, adunand pana acum trei variante majore constructive: F-16 Block 25, Block 40 si Block 50. Precizam ca varinata cea mai veche, Block 25 poate fi dusa la standardul Block 50/52 fara probleme, in timp ce varianta F-16A Block 15 poate primi doar unele up-grad-uri.
Practic F-16A nu face fata noilor nevoi ale unui razboi modern, nu  este suficent de adaptabil, suferind de constrangeri constructive severe, constrangeri peste care se poate trece doar prin pomparea unor sume enorme de bani si chiar si in acest caz, reusita este doar una partial. Ca un exemplu in acest sens, Taiwanul isi va moderniza avioanele F-16A la un standard superior, numai dupa ce Congresul SUA, la presiunile Chinei, a refuzat sa vanda catre Taipei avioane F-16 moderne. Practic Taiwanul nu are alternative, altfel nici prin cap nu le trecea sa modernizeze varianta F-16A.
In anul 2008 Statele Unite au oferit Romaniei, in mod GRATUIT, 24 de avioane F-16 C Block 25, urmand ca tara noastra sa le modernizeze in SUA. Oferta finala a fost de 1.3 miliarde de euro si includea pachetul de up-graduri, care ar fi dus aeronavele la standardul F-16 Block 50/52 similar avioanelor poloneze, pachet de armament pentru 5 ani, pregatire piloti, modernizare baze aeriene. Romania urma sa primeasca, din partea Lockheed Martin, pe pachetul de modernizare, offset care ar fi intrat in industria de aparare, permitand Romaniei sa-si intretina singura si in capacitatile sale industriale, flota de avioane F-16.
In cazul achizitiei din Portugalia a doar 12 avioane, pe langa faptul ca aceastea sunt extrem de scump de operat, datorita vechimii lor, sunt si destul de putin modernizabile. Problema apere si in industria de aparare, care datorita numarului mic de aparte si faptului ca piese pentru acest tip de avion nu se mai fabrica (Olanda deja isi canibalizeaza flota de F-16A), va fi in imposibilitatea de a oferi menteneta pentru aceste aparate.
Concluzionand am putea spune ca Romania va achiztiona cea mai proasta variant de F-16, si in acelasi timp printre cele mai vechi aparate construite. Aceste avioane nu se pot preta la modernizari serioase, sunt exorbitant de scumpe in operaresi in acelasi timp nu pot fi numite cu adevarat avioane multirol, datorita performantelor reduse.
Un aparat F-16C Block 25, oferit Romaniei de catre SUA, ar fi costat, pentru aducerea la standardul Block 50/52 20 de milioane de dolari. Taiwanul plateste pentru modernizarea F-16A la un standard cat de cat similar peste 35 de milioane de dolari. Cam acesta ar fi diferenta intre F-16A si F-16C, mentionand in acelasi timp ca un F-16A nu poate fi totusi comparat, ca performante si sume necesare mentinerii operative, cu un F-16C.

Un comentariu:

  1. Pentru noi este necesar in primul rand: a) 3-4 escadrile de f16 falcon modernizat decent nu mai jos de nivelul 5.2( un avion de atac, dogfight, sigur,manevrabil cu incarcatura de razboi,testat cu succes in diferite teatre de operatii,piese de schimb-aici putem antrena si industria de profil ,inginerii ,tehnicienii daca suntem in stare?,deci un avion cost/manevrabilitate/siguranta acceptabil care inca mai face fata cu brio noilor generatii de avioane) . b) o escadrila de f 22 RAPTOR/f 35 sau o escadrila de RAFFALE./eurofighter,inclusiv Soim 93,95,99 o escadrila . c) naval 2-3 distrugatoare modernizate decent plus 3-4 fregate alaturi de cele existente compatibile sa efectueze toate tipurile de actiuni de lupta nava-nava,nava-submarin,nava-aer pentru a detine un oarecare confort atat naval cat si aerian. d) la capitolul terestru stam oarecum mai bine dar este loc intotdeauna de mult mai bine. Aceste necesitati trebuie sustinute de la bugetul de stat si antrenate fabricile competente din tara pentru a demonstra de ce sunt capabile ,opinia mea. Este bine sa tinem cont de relatia SUA-FRANTA si anume: – Franta este de fapt tara care a sustinut UNIREA PRINCIPATELOR=Romania –Sua este in momentul de fata cel mai tare aliat al Romanie si a sustinut de peste ocean dezideratul la autodeterminare al popoarelor iar in 89-90 a incurajat UNIREA ROMANIEI cu MOLDOVA. Atat produsele militare americane cat si franceze sunt de top,insa de la francezi putem solicita mai rezonabil -offset-ul mult dorit pt industria de profil din tara. Cat despre Gripen, J-20 ,Su -Pak -Fa ,Mig-uri numai de bine si atat ,adica avioane doar pt demonstratii fara armament fara teste reale fara dogfight ( mig-urile au cam fost doborate),suhoiurile nu prea lovesc tinta decat de la distante mici, tehnologie stealth doar pe furate ,nu dezvoltata propriu de lasa o amprenta radar cat o portocala, gripen-slab si doar defensiv.

    RăspundețiȘtergere

Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD.