1) Perioada
inceputului de an 1990 :
- Armata
romana era inzestrata integral cu produse si echipamente fabricate de
catre industria proprie de aparare ;
- tehnica
militara era corespunzatoare Tratatului de la Varsovia ;
- unele
capacitati militare erau dublate cu alte capacitate, dezvoltate in perioada
1980, pentru a face fata volumului mare de export ;
- Romania era
a cincea tara exportatoare de armament din lume, volumul anual al exporturilor
depasind cifra de 800 mil. USD ; din totalul datoriilor tarii industria de
aparare a acoperit cca. 7,5 mlde USD ;
- industria de
aparare genera o industrie pe orizontala puternica, iar rezultatele militare
ale cercetarilor de varf aveau aplicabilitate in productia civila ;
- la unele
uzine productia era duala, capacitatile militare fiind completate cu capacitati
civile ;
- numarul de
salariati care isi desfasurau activitatea in acest sector atingea cifra de
220.000 ;
- gradul de
incarcare a capacitatilor si al personalului era de 100% .
2) Perioada 1990 –
1997 :
- incetarea razboiului rece si desfiintarea Tratatului de la
Varsovia ;
- incheierea unor tratate si acorduri internationale pentru
reducerea armamentului din dotare si limitarea pietelor pe care Romania putea
exporta ;
- comenzile de la principalul beneficiar Ministerul Apararii
incep sa se reduca proportional cu apetitul acestei institutii pentru importuri
;
- apare pentru prima oara notiunea de somaj tehnic si deci
reducerea de salarii si specialistii incep sa migreze spre alte zone economice,
inclusiv in strainatate ;
- industria de aparare incepe sa se dezorganizeze
divizandu-se in doua : RATMIL in subordinea Ministerului Industriilor si RA
Arsenalul Armatei ;
- apar primele incercari de privatizare mai mult
intamplatoare si mai ales pentru satisfacerea unor interese private ;
- exportul de armament se prabuseste, Romania avand
interdictii din partea ONU, NATO, SUA si UE pentru anumite zone de conflict ;
- se continua somajul tehnic, concomitent cu plecarea masiva
a celor mai buni specialisti, colectivele de cercetare se dezintegreaza ; apar
primele concedieri colective ale salariatilor .
3) Perioada 1997 –
2004 :
- continua si se accentueaza declinul industriei de aparare
:
- marea realizare
a tarii, de integrare in structurile NATO, nu aduce nimic bun pentru industria
de aparare autohtona, pentru ca nici o institutie implicata in acest proces nu
a negociat si integrarea acestui sector in noul parteneriat ;
- contractele cu beneficiarii interni scad in continuare
alarmant, ajungandu-se la un grad de incarcare a capacitatilor sub 5 % ( anexa
1 ) si la o scadere dramatica a cifrei de afacere ( anexa 2 ) ; Ministerul
Apararii promoveaza in continuare o
politica prioritara pentru importuri, statul roman indatorandu-se peste masura
;
- dezintegrarea
structurilor de cercetare – dezvoltare, ca urmare a reducerii comenzilor,
precum şi prin migrarea cadrelor de specialitate în alte domenii.
- agentii economici incearca cu resurse proprii sa
omologheze si sa promoveze produse noi
tip NATO, fara a avea garantia contractarii lor de catre fortele sistemului de
aparare ;
- este perioada
marilor restructurari vizand, in principal salariatii din acest sector ( anexele 4 ) ; astfel in aceasta
perioda au fost disponibilizati peste 52.000 salariati, netinandu-se cont de structura de personal, fiind vizat in
primul rand personalul direct productiv ;
- in perioada 2000 – 2004 se restructureaza si o serie de
capacitati prin :
a. separarea
capacitatilor civile de cele militare ;
b. crearea de
societati comerciale mixte ;
c. constituirea
de parcuri industriale ;
d. valorificarea
prin inchiriere sau vanzare a unor active
Restructurarea se
face insa haotic, fara o tinta precisa si mai ales fara sustinere financiara a
procesului de modernizare – retehnologizare .
- desi capacitatile se restructureaza, planul de mobilizare
ramane in continuare la cifre ametitoare, imposibil de realizat ;
- putinele resurse financiare pentru investitii sunt alocate
si ele haotic, vizand mai ales productia civila sau crearea de capacitate
paralele si mai putin modernizarii fluxurilor de produse si promovarii
produselor noi ;
- uzinele
acumuleaza datorii mari, fiind decapitalizate si neputand sa faca fata
procedurilor de licitatie ;
- se incearca
recucerirea pietelor externe traditionale, unde produsele romanesti sunt in
continuare cautate, ajungandu-se treptat la o cifra de cca. 50 mil. Euro anual
.
4) Perioada 2004 –
2009 :
Situatia
industriei de aparare devine critica, pe
alocuri disperata :
- majoritatea societatilor comerciale au datorii mari,
grevate de majorari si penalitati semnificative, unele chiar se afla in stare
de faliment ;
- restructurarea
promovata si-a aratat ineficienta in contextual nesustinerii financiare a
activitatilor din programe ;
- au loc ultimele
disponibilizari, cele mai multe la presiunea salariatilor, incantati de platile
compensatorii oferite ;
- sustinerea financiara pentru nucleele de specialisti se
diminueaza de la an la an, ajungandu-se la un numar mediu anual de cca. 1.200
salariati din totalul de 7.000 ;
- o serie de
societati sunt in stadiul de avarie, la limita functionalitatii, realizand doar
activitati de paza si mentinerea capacitatilor ;
- actiunile de privatizare sunt sortite esecului in lipsa
unei piete interne de desfacere ; investitorii strategici straini nu se arata
interesati sa investeasca in cladirile vechi, tehnologia depasita si problemele
sociale din uzine ;
- exportul de armament, desi cererile de oferte sunt in
continua crestere, nu reuseste
sa depaseasca cifra de 60 mil. Euro ;
- problemele
sociale se acutizeaza, angajatii ajungand la disperare din cauza veniturilor
foarte reduse si lipsa perspectivei
zilei de maine ;
- trecerea
industriei de aparare la AVAS si revenirea ei la Ministerul Ecomiei sub forma
unei directii si nu un departament condus de un secretar de stat, ineficienta
Agentiei de offset, redirectionarea OPSPI catre MAE, sunt tot atatea cauze care
au contribuit la dezorganizarea sectorului .
II. Analiza SWOT privind industria de aparare
1. Puncte tari :
- este
principalul furnizor intern de produse de tehnică militară necesare înzestrării
forţelor sistemului naţional de apărare ;
- are potenţial
de export de produse de tehnică militară concepute în cadrul fostului tratat
varşovian cât şi de produse de tehnică militară compatibile cu cele similare
din cadrul N.A.T.O ;
- forţă de muncă
ieftină ;
- forţă de muncă
cu experienţă îndelungată ;
- are unele spaţii
excedentare, care pot fi reamenajate astfel încât să primească alte destinaţii
în sfera producţiei ;
- capacităţi de
mentenanţă în domeniul aviaţiei militare şi civile, inclusiv centre regionale
de mentenanţă în cadrul N.A.T.O.
2. Puncte slabe
- agenţii economici sunt decapitalizaţi ;
- amplasamente
situate în zone monoindustriale sau slab industrializate ;
- structuri de
cercetare – dezvoltare dezintegrate ;
- existenţa unui
număr mare de produse fabricate după documentaţii şi licenţe ex-sovietice ;
- tehnologii de
fabricaţie învechite (uzate moral şi fizic) ;
- investiţii mari
privind modernizarea şi retehnologizarea unor capacităţi de producţie
nefinalizate ;
- infrastructuri
şi utilităţi uzate moral şi fizic ;
- agenţi
economici dependenţi din punct de vedere energetic de diverşi operatori aflaţi
în alte sectoare industriale .
3. Oportunităţi :
- România este
membră N.A.T.O si in Comunitatea Europeana ;
- existenţa unor beneficiari externi care
solicită produse de tehnică militară având la bază concepţie sovietică ;
- operaţiuni
compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, conform OUG nr. 89/2002 ;
- necesitatea
asigurării mentenanţei privind produsele de tehnică militară livrate forţelor
sistemului naţional de apărare ;
- necesitatea
delaborării unor mari cantităţi de muniţii ;
- necesitatea
asigurării pieselor de schimb pentru produsele de tehnică militară livrate
forţelor sistemului naţional de apărare.
4. Constrângeri :
- nivelul
tehnologic scăzut al agenţilor economici ;
- specificul
pieţei de produse de tehnică militară ;
- existenta unui
cadru fiscal si legislativ neprietenos ;
- lipsa unei legi
specifice industriei de aparare .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Este binevenit oricine doreste sa comenteze! Rugam sa va inserati numele si datele de contact, din respect fata de cititori. Atacurile la persoana, injuriile, opiniile fara legatura cu subiectul prezentat vor fi sterse. Persoanele care doresc raspunsuri sau precizari oficiale, trebuie sa se adreseze conform "Normelor de comunicare in cadrul SCMD" (afisate pe pagina Secretariatului General al SCMD.