DOMNILOR PARLAMENTARI şi GUVERNANŢI
Mă simt umilit şi părăsit
De instituţia unde-am slujit
Ca
fost ofiţer în armata română mi-am slujit cu credinţă şi devotement patria timp
de 33 de ani. Acum mă simt umilit, părăsit şi neapărat de instituţia unde am
activat, condusă astăzi de un şef al unei mafii personale lăsat în
libertate în statul European numit Romania.
Fac parte din generaţia de militari care a participat la construirea unor
obiective de interes naţional. Am îndurat privaţiunile impuse de sistemul
militarizat şi suportat condiţiile asigurate de regimul care a condus Romania
anilor 1966-1989.
De
asemeni fac parte dintr-o mare familie de ofiţeri, unii la pensie şi în active,
alţii decedaţi.Toţi au avut şi au grade de colonei, familia numărând 9
membri, având specialităţi şi arme diferite.
Ca
ofiţer specialitatea finanţe mă simt obligat să iau atitudine împotriva
dezordinii instalate la vârful acestei instituţii numită M.Ap.N. mai cu seamă
în departamentul financiar şi cel juridic, care a girat şi permis apariţia
celor două ordonanţe de recalculare şi revizuire a pensiilor
militare. Două simulacre de acte legislative care nu le fac cinste celor
ce conduc departamentele, pătându-le emblema dobândită în domeniile mai sus
menţionate.
Este
necesar de menţionat faptul că cele două ordonanţe nu puteau să apară în
formele actuale decât cu sprijinul acestor cozi de topor. Cei care le-au
iniţiat vor trebui să-şi asume, tragedia declanşată pentru victimile făcute,
pentru dezordinea apărută, pentru discriminarea şi dezbinarea în rândul
foştilor militari, cresterea cheltuielilor, precum şi răsturnarea scării
ierarhice şi valorice în instituţia numită armată.
Militarii şi
opinia publică trebuie să afle scopul real al măsurilor luate cu atâta
grabă, fără un studiu de impact, fără simulări sau dezbateri pe această temă.
Toate
acestea au trebuit să se execute într-un termen scurt iar motivaţia o putem
găsi şi în comentariul făcut cu ceva vreme în urmă de un înalt oficial
american, care a ţinut să precizeze că principalul pericol pentru Romania
actuală poate veni de la fosta armată care se păstrase unită în această
perioadă de după schimbarea regimului.
Ca urmare s-a impus spargerea acestei unităţi
prin dezbinare. Măsura fiind urgentă, s-a ales un motiv pueril, ca
deobicei şi anume introducerea principiului contributivităţii şi la
foştii militari, cu toată nelegimitatea lui. Scopul declarat fiind
chipurile scăderea cheltuielilor pentru pensii, care în cele din
urmă s-a dovedit a fi mincinos aşa cum s-a dovedit întrucât acestea au crescut
cu o treime. Pentru spargerea unităţii şi apriţia dezbinării, au
inventat o metodă de calcul cu elemente false, legiferată printr-o ordonanţă.
S-au balansat sume din pensia unor foşti militari către alţii. S-a ales chiar
şi direcţia, stabilindu-se să se ia de la cei care s-au pensionat mai recent în
favoarea celor care au ieşit la pensie acum 25 de ani şi mai bine. Această
alegere are şi un caracter pervers prin eventuala dispariţie din evidenţa
caselor de pensii într-o perioadă relativ scurtă, a membrilor celei de-a doua
categorii de pensionari militari ca urmare a pierdilor pe cale naturala cum
le-a denumit Premierul Boc, . Astfel s-a confecţionat în grabă fără un studiu
de impact, ordonanţa nr. 735/ 2010 care a picat, fiind găsită
neconstituţională, ca tot ce se plămădeşte în pripă. A urmat OUG 1/2011 care
are aceleaşi fisuri întrucât nu s-a cunoscut şi nu s-a ţinut seama de unele
particularităţi pe care sistemul militarizat le are în raport de sistemul
civil, din care cauză a ieşit un surogat de ordonanţă, astfel:
- Nu s-a aplicat corect sensul revizuirii
în cadrul administrativ ce prevedea revederea, completarea ori corectarea unei
presupuse greşeli efectuate într-o lucrare, text. În toate cazurile revizuirea
acţionează asupra unei lucrări deja existente. Ea nu poate corecta o lucrare în
curs să se nască aşa cum de fapt s-a procedat de OuG 1/2011 unde revizuirea dă
naştere lucrării. Revizuirea putea avea loc asupra fostei decizii născută după
legea 164, corectând o presupusă greşeală de calcul, nu să schimbe un calcul
născut printr-o lege anterioară. În domeniul juridic, revizuirea survine în
urma apariţiei unei probe care impune schimbarea hotărârii. În cazul pensiilor
militare principiul contributivităţii nu probează reţinerea de sume şi
inexistenta unui act normativ de reglementare a acesteia.
-
Nu s-a ţinut seama că militarul pensionat nu a avut statut de salariat,
diferenţiere fundamentală faţă de civili. Nu putem vorbi la acest nivel de
necunoaştere, ci mai degrabă de o rea intenţie pentru care vor trebui să
răspundă cândva cei care au girat apariţia ordonanţelor.
S-au făcut asimilări de drepturi băneşti care au condus la calcule false.
Militarul a fost retribuit cu soldă şi derivatele din ea, pentru misiunile
executate în funcţie de politica de apărare şi înarmare a statului, solda
nefiind legată de timp sau de producţie.
-
Nu s-a ţinut seama de faptul că militarului i s-a interzis prin lege să obţină
venituri de natură salarială, timpul său de muncă zilnic fiind de 24 ore.
Venituri salariale realizează numai cei care sunt plătiţi în salariu şi alte
drepturi de natură salarială, salariul fiind calculat în funcţie de producţia
realizată şi beneficiul obţinut , ore şi zile de serviciu efectuat.
- S-au asimilat greşit soldele tarifare
şi derivatele din ele cu veniturile de natură salarială, acestea
având naturi, construcţii şi evoluţii diferite, precum au merele şi
perele care nu pot fi asimilate.
- S-a introdus un principiu al
contributivităţii care nu a funcţionat în armată la data semnări Jurământului
militar şi nici pe întreaga perioadă a serviciului militar.
Principiul nu a fost introdus, pentru că el nu poate funcţiona . Exemplu:
20 de mii de militari în prezent în activitate, prin contribuţia lor la
un fond de pensii, nu pot asigura cu acest fond, pensiile a 200 de mii de
actuali pensionari militari.
- S-a inventat un stagiu total de
cotizare şi la militari fără a exista un act normativ să legifereze
procentual participarea cu o cotizaţie, precum şi suma cotizată, cum de fapt a
existat pentru salariaţii civili, unde poate fi probat juridic. Dacă la
militari nu se poate proba juridic cotizaţia, ne punem întrebarea cum poate să
existe juridic un stagiu de cotizare?
- S-a inventat un stagiu minim de
cotizare de 20 ani stabilit în mod cu totul aleatoriu, care a fost
introdus în formula de calcul a pensiei pentru toţi pensionarii
militari, fără a ţine seama că aceştia au ieşit la pensie după legislaţii
diferite, unde au fost prevăzut vârste şi stagii diferite de vechime
pentru ieşirea la pensie cu vechimea completă. Stabilirea unui singur stagiu
minim de cotizare şi nu stagii diferite în functie de legislaţia existentă
la data ieşirii la pensie, a produs discriminări. Exemplu: Două cadre militare
la care unuia legislaţia i-a permis să activeze în armată 40 de ani iar,
celuilalt i-a permis numai 33 de ani independent de voinţa sa ca urmare a
aplicării legii 80/1995, şi cărora legislaţiile le-au stabilit stagii diferite
de ieşire la pensie cu pensia completă, punctajul mediu anual calculat după
acest element stabilit aleatoriu, conduce la rezultate discriminatorii. Asfel
dacă acceptăm ca punctajul anual să fie 1 pentru fiecare an de activitate la
amândoi, rezultatul punctajului mediu anual este diferit. La primul punctajul
este 2 (40:20) iar la celălalt va fi 1,65 (33:20) . Este clar că suntem
în faţa unei greşeli. Chiar dacă au ieşit la pensie cu vechimi diferite stabilite
pentru o pensie completă, punctajul mediu anual trebuia să fie egal pentru
ambele vechimi stabilite de legi diferite deşi una era mai mare decât cealaltă.
Cei care au iesit la pensie cu o vechime mai mică pentru o pensie completă nu
au nici o vină. Ei s-au conformat legii ca şi primii, corora legea le-a permis
să activeze pânâ la 60 de ani. Pentru anii de activitate în plus faţă de limita
stabilită de lege pentru o pensie completă, ambelor cadre militare,
ordonanţa putea să le stabilească o creştere pentru fiecare an ce depăşea
limita. Altfel calculul făcut de ordonanţă a condus la discriminări.
-S-au
împărţit soldele tarifare şi derivatele din ea la salariul mediu pe
economie pentru a se afla punctul de pensie lunar. Calculul
este greşit întrucât două categorii de drepturi băneşti de naturi
diferite, construcţii, scopuri şi evoluţii diferite nu se pot împărţii, aşa cum
merele la pere nu se pot împărţi. De aceea valoarea punctului de pensie
lunar este diferită când se calculează pentru doi comandanţi de plutoane
locotenenţi cu aceeaşi vechime, care au executat aceeaşi misiune de instruire a
unui pluton pentru luptă, fiecare în parte în ani diferiţi. Exemplu: celui care
a activat în anul 1952 punctul de pensie lunar astfel calculat este 1.64 (662
soldă tarifară:403 salariu mediu pe economia naţională) iar celuilalt din anul
1975 punctul iese 1.08 (1969:1813). Acest rezultat a fost posibil întrucât soldele
şi salariile au avut evoluţii diferite. Soldele au evoluat în funcţie de
politica de apărare şi înarmare a statului Român iar salariul în functie de
producţie şi rezultate economice. Cu ce este vinovat locotenentul din anul 1975
pentru a fi sancţionat în momentul ieşirii la pensie că salariul mediu pe
economie a evoluat în acest an la 1813 lei şi că statul l-a remunerat cu o
soldă tarifară în raport de politica de apărare şi înarmare, cu 1969 lei. El a
executat aceeaşi misiune ca şi locotenentul din 1952 numai că acesta obţine un
punctaj lunar mult mai mare, punctaj ce a condus la o creştere nejustificată a
pensiei. Se impune întrebarea: care este rolul salariului mediu pe economia
naţională în evaluarea misiunilor executate de cei doi locotenenţi?
Cu asemenea calcule aberante s-a ajuns la cheltuieli nejustificate care au
condus la majorarea fondului de pensii militare cu o treime şi la grave
inechităţi.
-S-a
produs un dezechilibru major între diferitele categorii de cadre militare şi
răsturnarea scării ierarhice si valorice care a existat de-a cursul istoriei şi
care trebuiau să se păstreze şi la pensie. Astfel au apărut pensii calculate
subofiţerilor mai mari decât a coloneilor, pensii calculate maiorilor mai mari
decât a generalilor, chiar pensii de maiştri şi subofiţeri mai mari decât a
generalilor şi multe alte exemple care răstoarnă această scară ierarhică.
Fosta armată de până în 1990 a participat activ cu efective de cadre şi
militari în termen la diferite activităţi economice din industrie şi
agricultură. Selecţia acestor cadre care
participau la activităţile amintite mai sus, era de regulă stabilită de
interesul permanent al asigurărilor de luptă a unităţilor.Se asigura
operativitatea unităţilor cu cadrele de bază după care se asigurau detaşările
în economie şi agricultură cu alt corp de cadre care de regulă nu cocheta cu
instrucţia şi aceptau uşor detaşările. Spre surprinderea toturor chiar şi a
acestora,OuG 1/2011 i-a avantajat mult pe cei din această categorie.
Aceştia beneficiau de toate drepturile militare,solda tarifară, hrană,
echipament, dar mai beneficiau şi de prime şi premii lunare, trimestriale,
semestriale, anuale, plătite de inteprinderile industriale, miniere sau
agricole la care erau detaşaţi împreună cu efectivele de militari în termen.
Aceste prime şi premii se achitau din venituri extrabugetare în
procent de până la 25% din total venituri realizate, restul de 75% mergeau la
buget. În OuG 1/2011 anexa 3 art.8 nu se face referire la aceste sume
extrabugetare, pentru care nu s-au calculat nici impozite, totuşi ,ele sunt
colectate împreună cu celelalte prime si premii bugetare de natură salarială
precum şi cu soldele tarifare, la calcularea punctelor de pensii lunare. Astfel
un cadru militar care în urma evaluărilor avea un randament mai scăzut în
procesul de instruire, putea obţine sume considerabile din premii şi prime
extrabugetare. Acelaş aspect întâlnim la cadrele din unităţile de profil de pe
lângă Combinatele siderurgice,explotari miniere, unităţile specializate de căi
ferate şi geniu care executau lucrări şi realizau venituri extrabugetare.
Ordonanţa astfel concepută îi favorizează pe acestia şi le ridică pensiile cu
mult faţă de colegii lor, care au fost evaluaţi şi selectaţi pentru instruire. Este
nedrept ce li se întâmplă acestei categorii de militari care au stat zi şi
noapte în cazărmi să asigure operativitatea unităţilor de luptă.Toate aceste
anomali s-au produs din lipsa unui studiu de impact, a unor simulări, dezbateri
care ar fi scos în evidenţă aspectele discriminatorii. De aceea s-a
şi procedat astfel pentru a ascunde adevăratul, scopul fiind dezbinarea şi
spargerea unităţii fostei armate.
Întotdeauna pentru unii adevărul a fost crud dar el trebuie să fie spus fiindcă
numai aşa pot fi inlaturate nedreptăţile.
Istoria pentru unii poate fi incomodă dacă este scoasă de la naftalină,
dar nu v-a ajuta cu nimic generaţiile viitoare dacă nu este scoasă la
lumină.
De aceea PROTESTEZ împotriva apariţiei OuG nr1/2011 care încalcă cele mai
elementare principii , norme şi reguli în domeniul militar.
Domnilor Guvernanţi şi Parlamentari în urma lecturării acestui protest, dacă
mai există voinţă în viaţa politică de a sfărma nedreptatea, cereţi de urgenţă
o comisie parlamentară pentru asigurarea unui cadru de dezbateri pe această
temă a drepturilor militare, domeniu atât de puţin cunoscut şi explorat, din
care să facă parte şi pensionarii militari de specialitate, comisie care să
analizeze revenirea la o lege a pensiilor militare, lege care să poată asigura
demnitatea, unitatea, respectarea unei scări ierarhice şi valorice pentru
trecutul, prezentul şi viitorul armatei României.
Cu
respectul cuvenit,
Col.(r)
Nour Constantin
E-mail: costica.nour@yahoo.com